Kuta

12 augustus 2017 - Kuta, Indonesië

Het is inmiddels vrijdag 11 augustus en we zijn aanbeland bij ons laatste deel van onze vakantie in Indonesië. Ooit was Kuta een vissersdorp waar alleen surfers heen kwamen. Nu staat Kuta bekend om zijn souvenirs winkeltjes, restaurants, hotels, discotheken, en strandleven. Ondanks het massa toerisme behoort “Kuta Beach” nog altijd tot de mooiste kuststroken van Indonesië. Surfers over de hele wereld worden aangetrokken door de schitterende golven. Verder heeft Kuta Beach een prachtige zonsondergang.

We staan vroeg op, ontbijten en gaan meteen door naar het strand. Ons appartement ligt op 5 minuten lopen door kleine straten vol met boetieks en souvenirs winkeltjes van het strand. Het strand is inderdaad prachtig en de golven hoog en woest. We vinden een leuk plekje op het witte strand en aanschouwen het surf-gebeuren voor ons in zee. Als we ons in zee wagen ondervinden we de sterke onderstroom die samen met de hoge golven een uitdaging zijn om rechtop te blijven. We worden aangesproken dat we goed moeten uitkijken in het water omdat het best gevaarlijk is rond het middaguur als de stroming het sterks is.

Later in de middag wagen Sam en ik ons aan een surf introductie van 2 uur. Onze instructeurs, Coco en Argo geven eerst instructies op het strand en daarna wagen we ons in zee. Het blijkt nog niet zo gemakkelijk te zijn alhoewel het ons beide een aantal keren lukt met de golven mee te surfen (glijden). Coco verteld ons dat Surfen 95% peddelen en 5% surfen is, hard werken dus.

Onze instructeurs nemen na het surfen hun gitaar en samen drinken we Bintangs en zingen we liedjes op het strand en genieten van de prachtige zonsondergang. ’s Avonds trekken we Kuta stad in om lekker te eten en thuis op ons eigen balkon spelen we nog wat kaart…

De laatste dag van onze vakantie brengen we ook grotendeels op het strand door. We genieten met volle teugen van de volle zon, de heerlijke zee en de lekker koude Bintangs. We blijven op het strand tot 19 uur, als de zon al lang onder is. Het is dan nog behoorlijk druk en overal zitten groepen mensen te praten en te drinken. Kuta is een mooie afsluiter van onze vakantie, ondanks het massatoerisme hebben we het hier reuze naar onze zin gehad.

’s Avonds gaan we voor de laatste keer uiteten. Morgen ligt een lange dag van reizen voor ons…

1. Lilian Hennen:
    12 augustus 2017
    Ik ben vandaag pas ingestapt op jullie reisblog en heb genoten van de verhalen. Jullie hebben een hele afwisselende, prachtige vakantie.. mooi!! Elk eiland heeft zijn eigen charme en bijzonderheden. Leuk dat ik via jullie blog hiervan mee kon genieten.. speciaal naar het laatste deel van jullie reis was ik benieuwd omdat we over ruim 2 weken ook die kant op gaan. We starten op Bali en gaan na een rondreis door Bali naar Gili Trawangan en daarna nog wat rondtrekken op Lombok. We zullen jullie ervaringen meenemen.. alvast een hele goeie en gezonde reis weer terug en we zien ons hopelijk snel in ons 'kikkerlandje'. Lieve grtjes van Gerrit en Lilian