Van Sumatra naar Java

28 juli 2017 - Medan, Indonesië

Vandaag is een dag van reizen – we moeten van Bukit Lawang naar het Kualanamu vliegveld van Medan en dan vliegen naar Jakarta, de hoofdstad van Indonesië op Java. Na het ontbijt nemen we afscheid van iedereen. In de auto krijgen we te horen dat de rit normaal drie-en-een-half-uur duurt maar ook rustig vijf-en-een-half-uur kan duren, afhankelijk van het verkeer. We hopen niet op het laatste want dan wordt het haasten op het vliegveld.

De rit verloopt voorspoedig en het is mooi te zien dat een land zonder al te veel regels (verkeerslichten, voorrang, snelheid, politie) toch goed functioneert. Kinderen van 8 jaar oud rijden op een brommer en het verkeer lijkt op georganiseerde chaos. Wat een contrast met Nederland waar we inmiddels gebukt en ten onder gaan aan regelgeving.

Op het vliegveld gaat alles soepel en onze vlucht van 15.50 vertrekt op tijd. We worden in het vliegtuig erop geattendeerd dat het meenemen van drugs niet toegestaan is en dat de hoogste straf de doodstaf is… wel even schrikken als je zoiets uit de speakers hoort. We landen om 18.15 in Jakarta en nemen een taxi naar ons hotel, dat dicht bij het Gambir trainstation ligt. Hier moeten we morgen om 7.00 zijn voor onze trein naar Yogjakarta. De weg naar het hotel door Jakarta is een ware attractie waar de scooters en brommers als een zwerm bijen om ons heen zoemen.