Jungle tour – search for orang oetans

26 juli 2017 - Bukit Lawang, Indonesië

Het is 7 uur, we staan op om onze kleine rugzakken te pakken met spullen die voor twee dagen de jungle mee in gaan. Om 8 uur hebben we ontbijt waarna we om 9 uur vertrekken met een tuktuk en twee brommers richting vertrekpunt in Bukit Lawang. Hier lopen we over een lange gammele brug en vertrekken richting jungle. We krijgen uitleg over de flora en fauna. Veel jongens van Bukit Lawang zijn ook gids en heel begaan met de natuur. Maar natuurlijk komen we voor de orang-oetans. Deze zijn alleen nog te zien op Borneo of hier op Sumatra. Het mooie van Sumatra is dat je hier nog zelf door de jungle kunt lopen tussen de orang-oetan – als je geluk hebt. Na een half uur lopen hebben we meteen geluk – we zien de eerste orang-oetan hoog in de bomen. Wat een sterk, sierlijk en prachtig dier. We genieten hier een hele tijd maar moet dan weer verder lopen. We hebben nog een lange weg te gaan. Na een tijdje zien we nog een paar orang-oetans, zelfs een heel grote…die voor ons op het pad loopt. We moeten gepaste afstand houden want ze kunnen heel gevaarlijk zijn. Onze dag is nu al geslaagd! Daarna komen we “long tail macaque” tegen – schattig kleine aapjes maar o zo ondeugend. We zien zelfs moeders met heel kleine aapjes.

Als we tegen de middag gaan lunchen kijken we onze ogen uit. Uit de rugzak komen hele nasi goreng gerechten en als toetje allerlei vers fruit – sinaasappels, bananen, passievruchten, ananas en meloen! Tijdens de lunch zien we een pig tail macaque (baboon) die zijn tanden laat zien. Na onze lunch gaan we verder richting ons kamp waar we vanavond zullen slapen.

In de middag wordt de tocht zwaarder – we komen steeds dieper in de jungle en komen ook steeds minder toeristen tegen. Er zijn geen paden en we moeten onze eigen weg banen met veel hoogte verschil. We voelen ons helemaal happy – bijna een met de natuur. Onderweg komen we nog white handed gibbons tegen, Orang oetans, en Thomas monkeys. In totaal zien we 5 van de 7 apensoorten die in deze jungle zitten en we voelen ons heel erg rijk en gelukkig. Ons kamp ligt aan de rivier Bohorok met een kleine waterval. Hier kunnen we heerlijk zwemmen en ons opfrissen – het was behoorlijk zweten vandaag! We zien ook nog een monitor lizzard in het water – een Indonesische varaan.

’s Avonds wordt er voor ons gekookt en is het ongelofelijk wat er allemaal op “tafel” (= grond) komt. Een complete Indonesische rijsttafel met vers fruit en koffie na. Er wordt kampvuur gemaakt en we spelen kaart en leren allemaal Jungle trucs van onze gidsen (Jaele en Tsjiptjip).

We gaan rond 23 uur naar bed – het is dan echt pikkedonker. Onze slaapplaats is primitief met matjes om op te slapen...jammer dat ze allemaal lek zijn, dus we slapen op de grond.

Het slapen valt ons alle vier mee, alhoewel we ieder uur van de klok meemaken. Om 7 uur zijn we dan ook al weer op en zitten (op een steen) met verse koffie heerlijk in de buitenlucht. Na een heerlijk ontbijt met gebakken ei en veel vers fruit gaan we nog vier uur de jungle in. We komen nog een aantal apen tegen maar het is vooral het avontuur van hele steile hellingen beklimmen. In de middag komen we bij de rivier aan. Van hieruit hebben we het goed aanstaan: we gaan met rubberbanden raften terug naar Bukit Lawang. We hebben de grootste lol met een paar pittige stroomversnellingen.

s’Avonds gaan we in de Ecolodge een hapje eten. Dit is een restaurant geheel gemaakt van natuurlijk materiaal, voornamelijk bamboe. Als we terugkomen bij onze “villa” drinken we nog wat en genieten na van ons geweldige avontuur.

1. Jolanda:
    26 juli 2017
    Wauw, wat gaaf om dit mee te maken! Mooie foto's. Genieten met jullie mee hier in Italië.
  2. Vief:
    Super sjiek!!
    Bietschke jaloers...
  3. Ivo:
    26 juli 2017
    Ziet er goed uit mensen ! Geniet ervan.... mooi dat Juul het 'raften' al aan het oefenen is. Dat zal ze nodig hebben
    Veel plezier voor de komende dagen !
  4. Jeannyrel V:
    27 juli 2017
    Heel fijn geweldig kus pap mam