Bukit Lawang - Sumatra

26 juli 2017 - Bukit Lawang, Indonesië

Na het ontbijt – waarbij de keuze kan gemaakt worden uit westers (brood, eieren, jam) of oosters (nasi, wok-groenten) eten – worden we opgehaald door onze tour-guide van “Sumatra Paradise”. Het is een kleine 4 uur rijden om de 85 km naar Bukit Lawang te overbruggen. Als we Medan uit zijn veranderd het landschap al snel: veel palmolie-bomen en rubberplantages met daar tussenin kleine dorpjes die een prachtige sfeer weergeven van hoe hier geleefd wordt. We zijn zelfs getuige van een bruiloft die plaatsvindt midden op straat.

Na drie uur rijden bereiken we Bukit Lawang, een klein dorpje midden in de wildernis. Ons onderkomen bij Sumatra Paradise blijkt een ware parel te zijn in dit prachtige landschap. We worden vriendelijk ontvanger door Haider, de eigenaar, en krijgen twee prachtige huisjes toegewezen. De douche en het toilet zijn buiten in de tuin en gelukkig is er airco. Het is primitief maar wel heel mooi. Hier kunnen we het wel een paar dagen uithouden. Na een snelle lunch vertrekken we met fietsen richting Bukit Lawang.

We fietsen langs rijstvelden en langs de rivier Bahorok met primitieve huisjes richting “centrum”.  De mensen zijn allemaal even vriendelijk. Het dorp telt maar 1500 inwoners. Bukit Lawang betekent letterlijk “deur naar de heuvels” en dat is wat we morgen gaan doen! Twee dagen de jungle in met een lokale gids.

We gaan op tijd terug naar ons paradijselijke onderkomen – er is een leuk restaurantje en bar bij waar ze lekkere verse Indonesië gerechten serveren samen met een heerlijk koude Bintang…

Lekker lezen, blog bijwerken, en kaartspelen…