De reis naar Medan, Sumatra

23 juli 2017 - Medan, Indonesië

Om half 4 vrijdagmiddag vertrekken we richting Frankfurt. We vliegen met Singapore Airlines, naar het schijnt een van de beste vliegtuigmaatschappijen ter wereld. De reis naar Frankfurt verloopt soepel, we hebben zelfs weinig last van de avondspits. Na de auto te hebben geparkeerd worden we met een shuttlebus naar het vliegveld gebracht. Ook hier verloopt alles volgens Duitse perfectie – binnen een half uur lopen we richting gate.

We hebben voldoende tijd dus we kunnen rustig wat eten en drinken, waarna we naar onze gate gaan. Onze vlucht vertrekt netjes op tijd: 12 uur vliegen naar Singapore. Het is een nachtvlucht dus na het eten en een film kijken gaan de lichten uit…letterlijk en figuurlijk. Het was een enerverende start…

We komen zaterdagmiddag lokale tijd in Singapore aan. We kijken onze ogen uit: alles is tot in de puntjes verzorgd. Er zijn zelfs hele tuinen en parken aangelegd, niet op maar in het vliegveld. We hebben een 2 uur stop over voor we doorvliegen naar Medan. We genieten van alle pracht en praal, en zoeken informatie voor de terugreis: we hebben dan namelijk een 8 uur stop in Singapore.

Na een korte vlucht van 1 uur komen we aan in Medan. Medan is de hoofdstad van de noordelijke provincie in Sumatra en er wonen 3 miljoen mensen. De stad is groot geworden tijdens de Nederlandse koloniale periode toen de Hollanders er tabak, rubber, palmolie en theeplantages zijn begonnen. We komen verbazingwekkend snel door de douane en ook onze rugzakken zijn er snel. We hebben het hotel gevraagd om ons te komen ophalen, we zijn dus snel op weg.

Om 21.00 lokale tijd – 23 uur na vertrek in Nederland – zijn we in Medan, Indonesië.  Hier zal morgen onze reis pas echt beginnen…