Ubud - hiking

1 augustus 2017 - Ubud, Indonesië

Romy en ik staan vandaag vroeg op – we hebben een mooie wandeltocht door de rijstvelden, langs rivieren en door kleine dorpen op de planning: 18 kilometer in totaal. We ontbijten daarom met zijn tweeën – Juul en Sam maken er een relaxte zwembad dag van. Onze tocht begint in het centrum van Ubud, bij de brug van Campuan waar we stijl naar beneden gaan langs de hindoetempel Pura Gunung Lebah en dan weer stijl omhoog. Bovenaan op het plateau hebben we een schitterend uitzicht over de rivieren Yeh Uos en Yeh Campuan. Als we verder lopen zien we in de verte de vulkanen Bunung Agung en Bunung Batutau. In het eerste dorpje – Sebali – drinken we wat. Dit dorp heeft allemaal traditionele woonerven en kleine bamboe-ateliers en galerijen.

Als we verder gaan zien we bijna geen toeristen meer en lopen door prachtige rijstvelden waar een drukke bedrijvigheid heerst, er wordt hard gewerkt. Dit is het pure Bali, ver weg van het toeristische Ubud. We komen nog door mooie plaatjes zoals Kelili en ons einddoel Taro, waar we met een taxi terug worden gebracht naar Ubud.

In de namiddag gaan we met zijn vieren naar het centrum van Ubud om te slenteren, winkelen en te eten. Helaas wordt gedurende de dag de hoofdstraat van Ubud overspoeld met auto’s, scooters en toeristen –jammer dat je bijna geen plaats hebt en de hele tijd uitlaatgassen ruikt. We lopen daarom de kleinere zijstraten in waar we een beetje ontsnappen aan de drukte. We hebben op tripadvisor gelezen dat ‘Toro Sushi’ zeer goed staat aangeschreven: na bijna twee weken Indonesisch eten vanavond Japans!

Het restaurant zit helemaal vol en we moeten een half uur wachten voor we een tafeltje krijgen. We krijgen deze aangewezen aan de straatkant zodat we een mooi uitzicht hebben. We bestellen sushi en nemen er een lekkere fles witte wijn bij. De Sushi is inderdaad van uitstekende kwaliteit en we sluiten ook deze dag weer prachtig af.