Ubud – Tirta Empul, Ubud market en monkey forest

2 augustus 2017 - Ubud, Indonesië

Het is vanochtend bewolkt en de weersvoorspellingen zijn niet erg hoopvol op zonnig weer. We besluiten naar de watertempel van Tirta Empul, letterlijk vertaald ‘de tempel van het heilige water’, te gaan. Deze ligt op ongeveer 45 minuten van Ubud en we vragen onze chauffeur ons te brengen.

Het bezoek aan deze tempel van het heilige water is absoluut de moeite waard. Als we de tempel willen betreden worden we vriendelijk verzocht een sarong te dragen die je gratis bij de ingang kunt lenen. De tempel wordt vooral veel bezocht door de lokale Balinese bevolking die zich reinigt in het heilige water, waar helende en magische krachten aan toegeschreven zijn. Ook toeristen mogen meedoen aan dit reinigingsritueel en dus laten wij ons ook onder dompelen in het heilige water. Gelukkig hebben we handdoeken en droge kleren meegenomen. Het is leuk dit te doen, te midden van de lokale bevolking die offers brengen aan de goden en geheel in trance lijken te zijn. Het Hindoe geloof is gelukkig heel tolerant zodat wij toeristen niet het gevoel hebben in de weg te lopen. In het Tirta Empul complex vind je dan ook prachtige kleurrijke offers aan de Hindoe goden. In het midden van het complex is een grote vijver - met enorme koi karpers - die omringd is door prachtige beelden.

Na het tempel bezoek laten we ons in Ubud afzetten om de Ubud market te bezoeken. Ubud is volgens de lokale bevolking het culturele hart van Bali. Ubud bestaat uit souvenirwinkels, kleine boetiekjes, heel veel restaurants en er zijn veel kleine barretjes waar ze muziek draaien. Bali verschilt ontzettend met Sumatra en Java – je vind hier geen moskeeën maar wel op iedere hoek een Hindoetempel en op iedere rotonde 4 meter hoge Krishna beelden. Door deze sfeer maakt Ubud (en Bali in zijn geheel) tot een van de meest populaire vakantiebestemmingen op aarde. De markt in Ubud is een leuke plek om heen te gaan voor souvenirs en kleren, maar ook de lokale bevolking gaat hier van 05.00 uur tot 08.00 uur hun boodschappen te doen. Als deze ochtendmarkt is afgelopen, wordt het plein schoon gemaakt en nemen de toeristen het over.

Monkey forest is een stuk bos waar een groot aantal apen leven en hun eigen territorium in deze stad hebben. Om dit gebied is door de mensen een hek geplaatst, maar wel zodanig dat de apen er ook uit kunnen. Dit doen zij dan ook wel een met alle gevolgen van dien: apen op de auto’s en de weg. In het park kun je de apen kleine bananen voeren. Jammer alleen dat de apen veel te brutaal zijn en er alles aan doen om de bananen te bemachtigen. Wij hebben ons er niet aan gewaagd, we hebben enkel toegekeken en gelachen hoe anderen werden lastig gevallen.

’s Avonds eten we uit in ons ‘eigen’ straatje – lekker rustig en authentiek Indonesisch eten. Morgen na het ontbijt verlaten we onze prachtige villa in Ubud en vervolgen onze reis in Candi Dasa.

1. Jeannyrel V:
    3 augustus 2017
    Mooi verhaal een soort doopfeest.en dat beleven jullie in balie nog vele mooie dagen hier regent het.pap mam.xx.
  2. Jolanda:
    3 augustus 2017
    Staat je goed Leon, die sarong! Mijn mening wordt gedeeld door fam. Gruisen en Vankan hier in St. Johann.
  3. Yvon Heijkant:
    4 augustus 2017
    He schatjes,wat mooi allemaal.Dikke knuf.